tirsdag 17. desember 2013

Nammenamme rundstykker

Ingenting smaker vel så godt som nybakte rundstykker med smør på?

Etter den store pofiber-fadesen tidligere på dagen, måtte jeg være litt effektiv. Bake noe som jeg er sikker på funker og som fyller fryseren.

-Da satte jeg en gedigen deig etter oppskrift fra snuddpaahodet.blogg.no-der heter den "glutenfrie hverdagsrundstykker".  Den bloggen Er ikke lenger aktiv,dessverre, for hun lager så mye godt!

Her er min versjon av oppskriften: 

Glutenfrie nammenamme rundstykker

Du trenger:
200gram smør
1 liter laktoseredusert melk
3 sS honning
3pk semper grov mix
1pakke semper fin mix
2dl sesamfrø
4ts salt
2begre med laktoseredusert epleyoghurt
6dl revet ost
4 egg
4 ts fiberhusk
1 pakke fersk gjær.

Slik gjør du:
Smelt smør varm smør, melk og honning til 37 grader

Løs gjæra i væsken (pass på st det ikke er for varmt!!)

Bland alt det andre utenom boksen med fin mix  i kjøkkenmaskina, og ha i væsken til slutt. Deigen skal bli løs, men sånn at det er mulig å trille boller av den dersom du har olje på hendene. Er den mer som ei røre, spe på med fin mix-blanding til den er passe. 

Skjær til passende emner og trill avlange rundstykker.

La heve på et lunt sted i ca 30 minutter.

Smør med olje, sikt mel oppå og skjær et snitt i hvert rundstykke, da ser de ganske proffe ut. 

Stek i varmluft ved 210 grader i ca ti minutter. 



Disse skal egne seg godt til frysing, -det satser jeg på for denne deigen gir mange rundstykker og jeg har en god haug i fryseren selvom fire  barn og tre voksne spiste godt til kveldsmat i kveld. 

Trenger du ikke like mye, kan du med fordel halvere oppskriften så klart. 


2 kommentarer:

  1. Heia! Ingen heving her? Jeg er virkelig dårlig på gjærbakst, men skulle gjerne ha lært litt.. men skjønner også at en fordel med glutenfritt er lettere heving:)

    SvarSlett
  2. Hei! Oioi, der har det skjedd en liten glipp, du skal selvfølgelig heve dem en halvtimes tid før du steker! (Ingen forheving) takk for at du gjorde meg oppmerksom på det, -skal redigere det inn!
    Disse er ganske bombesikre altså! Lykke til!

    SvarSlett