fredag 21. februar 2014

Giraffkake!

Okay, jeg har en greie med å av-glutenifisere kule ting. Og siden det er fredag og helg, så er det jo kaketid!



Swiss roll-cake med giraffmønster har gått som en farsott på nett, og selvom jeg kan tenke meg hundre måter å gjøre denne kaka enklere på, er det noe med at alt må prøves minst en gang, ikke sant?  Så her har jeg forsøkt å følge oroginaloppskriften, bare byttet ut med glutenfrie råvarer og ting man får tak i i norske butikker.

Originalen har jeg hentet fra www.everybodyeatswell.blogspot.ro som har tatt jobben med å oversette oppskriften fra kinesisk. Deretter har jeg kikket litt på endringer andre har gjort før jeg kom frem til mine egne tweaks.

Dette er en utrolig tungvint oppskrift, så tunga rett i munnen folkens!

Du trenger:

4 egg
65 gram sukker + 2 ss 
40 gram smaksnøytral matolje (jeg bruker solsikke)
60 gram (laktosefri) melk
2ts bakepulver 
2 ss kakaopulver (eller mer, om du liker det mørkt!) 
1/3 ts vaniljearoma eller 2 ts vaniljesukker
80 gram + 1 ss schär mix C. Jeg tror du fint kan bruke potetmel også, det er nesten samme vekt. -men det har jeg ikke prøvd altså.

Slik gjør du, -og følg nøye med!

Sett ovnen på 180 grader

Kle en langpanneform (altså ikke en sånn diger langpanne som bruker hele ovnen, men ca 30x30 cm) med bakepapir. Smør dette bakepapiret (den biten glemte jeg, da blir det mye ekstra jobb.)

Deretter deler du eggehvitene fra eggeplommene. 



Så skal du blande eggeplommene med 
15 gram sukker
Oljen
Melken 
Vaniljen
Og de 80 grammene med mel

Ta to ss av røra og sett i en liten skål for seg selv. Tilsett 2 ss mel og rør godt sammen. Sett til side, dette skal bli giraffstripene etterhvert.




Tilsett kakaoen og bakepulveret i hovedbollen. Rør godt. 
Sett denne bollen til side, og ta frem en liten skål til.




Ta 20 gram eggehvite i den lille skålen. Dette tilsvarer litt mindre enn en hel eggehvite, omtrent en stor spiseskje. 
Tilsett de to spiseskjeene med sukker og pisk til røren får stive topper. 

Bland dette sammen med innholdet i den  lille rørebollen, altså den uten kakao. 

Nå skal du lage mønster!


Bruk en plastpose eller kakesprøyte, og legg røra i "giraffmønster" på kakepapiret i bunnen av forma di. Du har husket å smøre den, sant?

Så steker du dette i omtrent et minutt i den nå varme ovnen.

Henger du med så langt? Ja? Da nærmer vi oss!

Ta de resterende eggehvitene og det resterende sukkeret og pisk stivt. Litt som marengs. Eller iallefall så stivt du gidder. Stivere marengs =luftigere kake.

Så blander du marengsen inn i sjokoladerøra med en slikkepott. 

Hell røra i kakeformen, oppå det hvite mønsteret. Sørg for at den ligger helt jevnt, -kjipt med bakkekake.

Smell forma i bordet noen ganger, for å få ut luftbobler. 

Stek i 10-15 minutter, avhengig av tykkelsen på kaka og ovnen din. Stikker du i kaka med en bakepinne skal den være fri for røre når den kommer ut. 

Ute av ovnen skal kaka hvelves over på et bakepapir eller et kjøkkenhåndkle med en gang. 

Så skal du ta av papiret på mønstersiden

Du må være veldig forsiktig så ikke
Mønsteret løsner. Dra av papiret tett inntil kaka, ikke rett opp. 

Når papiret er av, pust er øyeblikk og nyt synet, før du snur den med mønstersiden ned. Smør på ønsket fyll på baksiden (vi brukte laktosefri krem med most banan i, nam nam. Men du kan bruke hva du vil, -syltetøy feks) og rull tett sammen, før kaka er helt kald. 
Bruk kjøkkenhåndkle eller plastfolie til å holde kaka sammen til den har kjølnet litt, -eller gjør som oss, og spis den opp umiddelbart!


Så mye jobb for en kake som blir spist opp så fort!! Men fy, den var god!

-og her er nok en av oppskriftene der det lønner seg å bruke glutenfritt mel, -det er mye lettere å feile på denne med hvetemel. 

God fornøyelse! 







Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar