tirsdag 21. januar 2014

Saftige, fiberrike og glutenfrie polarbrød

En ting jeg har forsøkt å bake utallige ganger, er polarbrød. Og jeg har aldri blitt fornøyd! Men så fant jeg ut at jeg kunne tilpasse det som i utgangspunktet er en oppskrift på lavkarborundstykker, og vips! Myke, saftige og fiberrike polarbrød!


Disse er utrolig mettendes, så selv ikke jeg klarer spise mange av dem. 
Veslebjørn er syk i dag, så han har ikke godkjent dem, han har ikke lyst på noe annet enn skolebrød.. Så vi har bakt det og, -men det kommer i en blogspot for seg selv senere! 

Du trenger: 

1,5 dl mandelmel/ malte mandler (ikke avfettet mandelmel!)
1,5-2 dl pofiber
1,5 sS fiberhusk
1 ts bakepulver
1/2 ts salt

2 egg
2 dl naturell yoghurt, gjerne en fet type som gresk, tyrkisk el
3 sS vann 
3 sS smeltet smør

Hvis du ikke har mandelmel, sleng mandler i blenderen og lag ditt eget mel. Jeg plages ikke av litt tyggemotstand, så jeg maler ikke melet helt fint


Visp eggene luftige og fine, så har du i yoghurt, smør og vann og visper litt til.

Bland i alt det tørre. Det er her du kan bestemme om det trengs 1,5 eller 2 dl pofiber(avhenger litt av størrelsen på eggene og sånn) .

La røra/deigen  svelle i 5 minutter.

Ha olje i hendene og trill ut ca 8 emner. Trykk de flate på en bakeplate og stikk hull med en pinne (for å unngå pitabrød-effekten) 

Du kan jo godt bruke en pepperkakeform å trykke deigen nedi, dersom du vil ha hjertebrød eller lignende. 

Stekes ved 200 grader i ca 15 minutter. 

Disse kan godt fryses. 

nb; vent til de er avkjølt med å spise dem.




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar