torsdag 21. november 2013

latmannsmat; shepard's pie





Ja, jeg vet det. 
I'm a sucker for easy sollutions.

Men når man har tre små barn, jobb,studier, fritidsaktiviteter... Da er all mat som kan lages raskt velkomment. Særlig hvis det innebærer at vi får dekket flere næringsgrupper. 

I dag er en sånn dag jeg rett og slett ikke er i form. Da er det også godt med mat som er unnagjort på null komma svisj!


Du trenger:
Kjøttdeig i passelige mengder (ungene mine kan ete kjøttdeig til det tyter ut av øra på dem. Vi prøver å begrense til en gang i uka. ) for en familie på fem: 400-800 gram
Potetmos (kjappversjonen er posepotetmos. Evnt er du forutseende, innser at morgendagen vil bli hektisk og har poteter fra middagen dagen før. )
Grønnsaker etter eget ønske/hva man har i skapet/ kjør en pose frossent fra fryseren(mange spiser uten grønt. Det er godt, men ikke så sunt igjen. )
Krydder. (Feks pepper, spisskummin, chilli,hvitløk..jeg pleier lage maten uten salt, så kan vi voksne heller salte på tallerkenen. )
Ost

Slik gjør du:

Sett ovnen på 200grader

Stek kjøttdeigen godt og ha i ønsket krydder
Tilbered potetmosen: dersom jeg lager posevariant varmer jeg faktisk vannet i microen,da går det fort da. Har du poteter fra dagen før bruker du en moser og har i varm melk. Potetmosen skal bare få riktig konsistens, den trenger ikke bli varm her.

Kutt opp grønnsaker, åpne hermetikkbokser eller ta posen ut av frysa.


Ha kjøttdeigen i en ildfast form, ha over grønnsaker og ta potetmosen over der igjen. Legg ost på toppen. Gratineres i ovn i ca 30min, eller til grønnsakene er møre og osten smeltet. 



En mett Veslebjørm er en glad Veslebjørn. God appetitt!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar