torsdag 12. desember 2013

Glutenfri lussekatter!

Jeg tror jeg har funnet meg et par nye favorittblogger! 

Sjekk ut snuddpaahodet.blogg.no -der er ei dame som klarer å bake mye deilig glutenfritt!

I anledning at det er luciadagen i morgen poster jeg nå min versjon av hennes lussekatter (jeg klarer jo aldri helt følge en oppskrift...) 
Pga tidsnød har jeg ikke kunnet eksperimentere med selvblandet mel til denne og har derfor brukt ferdigbehandlet mel; men det er uten hvetestivelse.


Jeg baker alltid store porsjoner, vi har fryserplass! Og i Sverige spiser man jo lusseboller hele advent, så nå som vi har funnet denne supre oppskriften blir vi litt svenske her i huset...

 Merk at jeg ikke dobler gjær selvom jeg dobler annet.

Til ca tre brett lussekatter trenger du:

300gram smør
1 L H-melk (evnt laktosefri melk+fløte)
1pk fersk gjær
2 sS fiberhusk /psyllium
2 egg
300 gram sukker
1,5 gram safran
En god dæsj gurkemeie (skal jo bli GUL)
1ts salt
4 ts vaniljesukker /vaniljepulver
2ts kardemomme
1600gram semper fin mix
Potetmel/olje til utbaking. Du kan også bruke smør.


Slik gjør du;

Smelt smør og ha i melk, gjør fingervarmt.
Løs opp safran og gurkemeie i væsken.

Smuldre gjæra i bollen, ha over litt av sukkeret så gjæra løser seg opp. 

Slå over melk, krydder, egg og resten av sukkeret. 

Bland inn melet og la kjøkkenmaskina røre det i fem-ti minutter til du har en jevn deig. 

Bak ut! Som vanlig skal glutenfri deig ikke forheves.

Jeg syns denne deigen var veldig god å jobbe med, og Storesøster hadde heller ingen store problemer med å trille ut pølser for å lage tradisjonelle snurreboller.  


Pensle med egg (evnt melk eller vann) pynt med rosiner om du vil (vi hadde ikke) 
La heve i en halvtimes tid over vannbasert eller på varmekabler el, og så steker du dem på 200grader varmluft  10-15 minutter. Jeg tror ovnen min er litt ivrig så jeg trenger ofte litt kort steketid.


Disse ble KJEMPEGODE. Så gode at vi faktisk ikke spiste middag i går... *kremt*

Så i morgen blir det glutenfritt i luciatoget i barnehagen! Gleder meg!

Lykke til:-) 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar