søndag 1. desember 2013

Hvalgryte

Siden Veslebjørn liker reinsdyr, tenkte vi at det var på tide å prøve hval. Konklusjonen til Veslebjørn var "jeg elsker reinsdyr og jeg liker hval! Nam nam!"

Så da krysser vi av for at hva ble godkjent. Jeg syns lukten var litt tran-aktig da jeg skar opp kjøttet, men i gryta ble det mørt og godt med et hit av viltsmak!


For tre voksne og tre barn brukte vi:

2stk hvalbiffer
En bunt gulrøtter
En boks hermetiserte sopp(kunne gjerne hatt fler)
En gul løk
En hvitløk
En pakke kikerter
En boks laktosefri fløte
Litt maizena
Krydder: salt, pepper, rosmarin 
Poteter

Slik gjør du:

Skjær hvalbiffen i biter og sleng i gryta med en dæsj stekesmør eller lignende. Du skal steke dem til bitene er brunet på utsiden, men pass på så du ikke svir dem! Etter sigende kan hvalkjøtt bli litt harskt i smaken om det blir brent.

Ha i hvitløk og løk og la surre en liten stund, så tilsetter du ett-halvannet glass vann, og så lar du det stå og småkoke mens du skjærer opp gulrøttene og setter over poteter.

Ha gulrøtter og rosmarin i gryta, siden har du i soppen og kikertene. La koke til gulrøttene er møre, så har du i fløte, koker opp og har i maizena til ønsket  konsistens. Smak til med krydder (je innbiller meg at det hadde vært godt med timian også, men det hadde jeg ikke mer av..) 

God appetitt! 



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar