fredag 28. februar 2014

Tsroueki /gresk påskebrød

Nå nærmer vi oss påske, og da er det på tide å planlegge glutenfri-menyen!

Her får dere min glutenfrie tilpasning av den greske påsketradisjonen tsroueki, en slags blanding av loff/bollekake/eggedeig. 


Tradisjonelt så skal tsroueki inneholde en spesiell kvae som bare finnes på én øy i Middelhavet, men det finnes også oppskrifter uten, -så min er uten. Jeg hadde heller ikke sitron, så jeg brukte sitrondråper. Men bytt gjerne ut de dråpene med finrevet skall fra en hel sitron for en enda mer autentisk opplevelse. 

Jeg har plassert et kokt egg i midten av mine. Tradisjonelt skal disse farges, -men Eggene mine tok bare bittelitt farge, så de Ér lyserosa altså. Pakk dem gjerne enda bedre inn i deigen for å "gjemme" dem litt, det ser veldig bra ut til påskefrokosten!


Menaltså, 

Dette trenger du

25 gram gjær (1/2 pakke)
2 ts blå certo (frysepulver)
2 barneskjeer fiberhusk
0,5 dl lunkent vann
0,5 dl sukker
150 gram romtenperert smør
3 egg (pluss hardkokte egg til dekor om du vil ha)
800-1000 gram glutenfritt finmel. (Litt avhengig av størrelsen på eggene.) jeg brukte semper fin mix
2,5 dl romtemperert melk (vi bruker laktosefri)
2 skvis saft fra sitron/ 1 finrevet sitron
1 ts knust anis
1 ss olivenolje

Egg til pensling
Mandelflak eller valmuefrø til pynt


Slik gjør du

Løs gjæra i det lunkne vannet, og ha i fiberhusk og certo. La dette stå og svelle mens du gjør resten.

Pisk smør og sukker hvitt. Ha i ett og ett egg og pisk videre. 

Ha eggeblandingen, gjærblandingen og de andre ingrediensene i kjøkkenmaskinen og la elte godt. Det er lurt å ha i litt og litt mel, sånn at deigen får "satt" seg litt. 

Ha resten av melet på bakeunderlaget ditt og elt for hånd. Denne deigen er veldig god å jobbe med og du skal ikke trenge hansker. Ha evnt litt olje på hendene. 

Del deigen i to, dette er nok til to brød. 
Du kan dele den ene biten i tre og trille ut til pølser 

Disse fletter du og danderer i en ring på bakeplaten.(gjerne rundt et hardkokte egg) Du kan også trille mange små boller med en bolle i senter (der plasserer du egget ) og mange små boller rundt.


Erfaringen min her er at deigen hevet utover, så pakk bollene tettere rundt egget så blir det stiligere. Bruk litt vann for å "lime" delene sammen. 

La stå og heve under plast i en time eller to (avhengig av hvor varmt du har det)

Pensle med et pisket egg, ha på pynt.

Stekes på varmluft 170 grader i ca 20 minutter. Dette brødet skal eller stekes litt for lite enn litt for mye! Så følg med, ovner er litt ulike. 



Gode påskeforberedelser! 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar