onsdag 18. desember 2013

Glutenfrie bagels

Denne oppskriften har jeg hentet fra bloggen www.matutenmelkglutenogsukker.blogspot.no som har et nesten like langt og vanskelig navn som denne bloggen.  Den eneste endringen jeg har gjort er faktisk å halvere gjærmengden (hallo folkens, dere bruker alt for mye gjær!!) og så bruker jeg laktoseredusert melk.

Dette er også en deig satt på ferdigblandet mel, så det er mye stivelse i den, men ikke hvetestivelse.

Denne deigen ble veldig god å jobbe med, og resultatet fantastisk. Litt salt, men perfekt å kunne dra opp av fryseren for en søndagsfrokost!

Du trenger;

500 gram Shärs mix B 
1 ts fiberhusk
1,5 ts salt
1/2 pakke gjær
1 ts sukker
1 egg
50 g smør
3,8 dl (laktosefri) melk

2 sS sukker til koking
1 egg til pensling
Sesamfrø og eller valmuefrø

Slik gjør du;

Lag vanlig gjærdeig. Dvs smelt smør og ha i melk, varm til fingertemperatur og løs opp fiberhusk og gjær i væsken. 

Bland alt det andre i kjøkkenmaskina, og hell væsken over. Elt godt. (5-10 minutter)

Del deigen i små emner som du triller til boller og siden stikker hull i(feks med håndtaket på ei sleiv) sleng deigen rundt en finger som en rokkering et par ganger så får du et litt større hull.



Kok opp en stor kjele med vann, 4l er bra. (Jeg brukte enda mer, jeg at en diger 12-literskjele som gjør at jeg kan koke flere på en gang) og ha sukker i vannet.


Kok bagelsene ca 2 minutter på hver side. I begynnelsen synker bagelsene til bunnen, men de vil flyte opp igjen. Gjør de det ikke av seg selv bare dytter du borti dem med ei sleiv så løsner de. 



Legg de ferdigkokte bagelsene på et bakebrett og la heve i ca 30 min til. 

Pensle med egg (eller olje) og strø på ønsket strø. 

Stekes ved 220 grader varmluft i 10-15 min, eller 250grader vanlig . 



Vær obs på at tidene kan være litt varierende fra ovn til ovn, så følg med! Min ovn har en tendens til å være litt varm, så jeg har noen ganger kortere steketid.



2 kommentarer:

  1. Ser flott ut! Skal videresende denne til svigerinnen min som prøver ut glutenfritt kosthold :) Du skriver bra.

    SvarSlett
  2. Tusen takk for superkoselig tilbakemelding! Hils svigerinnen din og si lykke til! Det er ikke så vanskelig som mange skal ha det til ;)

    SvarSlett